Mivel járattörlés esetén a kártérítést uniós jog biztosítja, ez mindenkinek jár, függetlenül attól, hogy fapados légitársasággal utazol-e, azonban érdemes ismerni a feltételeket és kizárásokat. A kártérítés mértéke függ a járat törlésének időpontjától, az utazás távjától, a törlés okától, és attól is, hogy a járat EU-s országokon belül vagy azon kívül közlekedik-e. Ha a légitársaság utazás előtt legalább 2 héttel értesít a járatod törléséről, nem jár a kártérítés, és sajnos akkor sem számíthatsz rá, ha a járatot időjárási körülmények, a légiirányítás vagy a földi kiszolgálás sztrájkja, valamint bizonyos, elkerülhetetlen műszaki hibák miatt törölték. Járattörlés vagy túlfoglalás esetén a légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy a lehető leghamarabb, vagy egy veled egyeztetett későbbi időpontban eljuttat az úti célodra, ha pedig ezzel nem kívánsz élni, visszakapod a repülőjegy árát, és csatlakozó járat esetén a légitársaság visszajuttat arra a repülőtérre, ahonnan indultál. Fontos részlet, hogy az utólagos kártérítés akkor is járhat, ha végül eljutottál az úti célodra, azonban az összege a körülményektől függően csökkenhet. Az uniós kártérítések 250 és 600 euró között mozognak, a legmagasabb összeget akkor kaphatod, ha az utazás EU-s országból nem EU-s országba történt volna, és a táv legalább 3500 kilométer.
Járatkésés és járattörlés esetén számos kompenzációra vagy jogosult: 3 óránként kérhetsz étkezési utalványt a repülőtéren, de a légitársaságoknak ugyanúgy biztosítaniuk kell italt, telefonálási lehetőséget, és szükség esetén szállást is a repülőtéren ragadt utasoknak. Nagyon fontos, hogy minden blokkot, nyugtát és számlát őrizz meg, hiszen egyes költségeket a légitársaság és a biztosítód is visszatéríthet, és mindenképpen kérj igazolást a járat törléséről, ugyanis a kártérítési igény benyújtásakor ez könnyítheti az ügyintézést. Az utólagos kártérítés nem jár automatikusan, azt neked kell kérned az illetékes légitársaságtól, amelyhez használhatod a hivatalos, angol nyelvű EU-s formanyomtatványt is.
Ha nem a járatod késik, hanem te nem értél oda időben a reptérre, sajnos az esetek nagy részében nem számíthatsz kompenzációra, kivéve, ha az utasbiztosításod fedezi a lekésett járattal kapcsolatos költségeket. Ha szeretnéd magad bebiztosítani erre az esetre, érdemes egy utasbiztosítás kalkulátorral összehasonlítani több ajánlatot is, és a biztosítási feltételekben ellenőrizni az egyes ajánlatok késésre vonatkozó feltételeit. Egyes biztosítók egyáltalán nem fizetnek ilyen esetben, másoknál pedig csak akkor tudod érvényesíteni a kárt, ha a repülőt igazolható közlekedési baleset miatt késted le – emiatt érdemes biztosra menni, és időben elindulni a repülőtérre. Amennyiben csatlakozó járatot késtél le járattörlés vagy -késés miatt, természetesen ugyanúgy jár a kártérítés és a kompenzáció a légitársaságtól.
Egyes biztosítók utasbiztosítási fedezetei között szerepel a járattörlés, azonban mint mindig, ebben az esetben is érdemes élni az összehasonlítás lehetőségével, hiszen a biztosítók szolgáltatásai között gyakran igen komoly különbségek vannak. Bizonyos biztosítók például automatikusan meghosszabbítják az utasbiztosításod érvényességét, ha járattörlés miatt később érkezel haza, amely igen hasznos, hiszen a nagy kapkodásban keveseknek jut eszébe meghosszabbítani a szerződést. Ne feledd, hogy a poggyászkéséshez hasonlóan járattörlés esetén is csak akkor térít a biztosító, ha a légitársaságtól nem kaptál kompenzációt, vagy a kapott kártérítés mértéke alacsonyabb, mint a káreseménnyel kapcsolatos költségeid. Abban az esetben, ha a költségeid meghaladták a légitársaság által kifizetett kártérítést (pl. mert többet költöttél ételre vagy taxira), a biztosító általában a különbözetet téríti meg. Ha a biztosítódnál is érvényesítenéd a kárigényt, szintén nagyon fontos a légitársaságtól kapott igazolás, valamint a felmerült költségek igazolása a vonatkozó blokkokkal és nyugtákkal. Fontos, hogy akár a légitársaságtól igényelsz kártérítést, akár utasbiztosítási kárt jelentesz be, minden esetben tartsd be a vonatkozó határidőket!